måndag 12 maj 2014

Punkteringsfest

Utsikter för måndag morgon och kväll: 12 grader och regn.

Jaha, ungefär samma väder som de haft de första dagarna i Girot på den gröna ön. Det har ju inte stoppat dem. Men jag är inte Marcel Kittel. Det blir med andra ord en kall måndagstur ikväll. Får väl försöka cykla mig varm. 

Fördelen med regn är att gåvorna från min mor tar sig bättre. En uppstammad krusbärsbuske och en dito röd vinbär. Ytterst praktiskt om man har minimal trädgård. 

Som man får får man skörda?


Annars blir det mest sporadisk cykling för mig nuförtiden. Eller det är väl inte sant. Den är regelbunden men en aning gles. I lördags cyklade jag. 

Ett moln följde mig till start. Det hängde ovanför mig och delade med sig av alla sina hemligheter och sitt innehåll. Men jag var välklädd i cykelchapeauclaque och varm jacka och frös inte trots duggregnet. 

Det blev en lugn och stilla färd i tre grupper med ungefär samma fartambitioner. Lugnet avbröts bara av periodiska punkteringar. Först ut var herr U som hojtade P-ordet i trakterna av Tävelsås. Ett smidigt byte senare var vi på väg. Strax därefter var det min tur. Där fick jag för mitt högmodiga tal om att jag sällan får flata däck. Någon form av genomslag jag inte ens kände i en uppförsbacke. 

Inga problem tänkte jag och tog av hjulet. Kontrollerade att det inte satt något i däcket som är aningen slitet. Sen blev jag sur och förbannade lättviktsslangar. De är för känsliga för att byta i fält. Fyllde i lite luft från min patron för att den inte skulle vara för sladdrig men lyckades ändå få den att explodera. Tydligen i kläm någonstans. En vänlig själ förbarmade sig och lånade ut en slang till. Den gick smidigt att få på plats och resten av kolsyran fick mig hem. 


Cyklar fikar och ägarna väntar utanför

På vägen hem behövde cyklarna vila varpå ägarna passade på att ta en kaffe och vara sociala. Gråmulet men ett par andetag senare sprack det upp och de avslutande milen bjöd på sol. Då mindes jag varför jag cyklar. 

En tur i gemytets tecken som gav ytterligare några mil i klena ben. Ikväll skall det gå aningen fortare är det tänkt. Vi får se hur det blir med det. 


/ J - ämnar skörda det som sås

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar