måndag 25 augusti 2014

Iakttagelser



Så här i valtider tänkte jag nästan demonstrativt hoppa över ämnet för stunden. Men inte helt eftersom jag måste passa på att säga att jag tycker att det generellt är en extremt infantil nivå på de flesta argumenten i årets debatt. Ytterst sporadiska samtal om visioner om vilken typ av samhälle vi vill bygga tillsammans vilka istället ersatts med väldigt mycket snärtiga formuleringar och one-liners utan innehåll som gör sig bra i tv och i tidningsrubriker. Nog om det!

Igår kväll blev det fyra mil Mountainbike för att rensa hjärnan. Det behövdes eftersom helgen som passerade var en fest och kalashelg. Olika typer av galej i dagarna tre, gårdsfest, 40-årsfest och 6-årskalas. Alla roliga, alla bra men det tar sin tribut till slut att vara social.  

Cykelrundan igår bjöd inte på några överraskningar alls. Och det är jag glad för. Benen var där. Inte pigga men åtminstone närvarande. Alltid en början. Mötte bara en annan cyklist i duggregnet vilket är ovanligt men desto fler löpare. Märks att det börjar närma sig Växjö Marathon. Många långskubbare ute och nöter. Deras fokuserade blick och låga effektiva steg avslöjar dem. Det och de omöjliga ställen man möter dem på. Långt från närmsta hus. 

Sen blev jag något förundrad under fredagens cykeltur när jag sneddade över Lidls parkering eftersom Smedjegatan för tillfället var avstängd. På vägen in fick jag sällskap av en sprillans ny Ferrari som elegant morrade fram på parkeringen och stannade. Alltid en intressant kontrast att se en lyxbil utanför en lågprisbutik. Månne hade alla pengarna gått åt till bilen så ägaren fann av nöden tvunget att spara en krona på brödet. 

Allt har en början och ett slut

Anledningen till att jag befann mig i det området var att jag var tvungen att pröva den ny(gamla) mtb-slingan som iordningställts i ledningsgatan nedanför Grand Samarkand. Jag kunde konstatera att den var rolig men hal när det regnat och att den var så pass teknisk att jag fann mig nödgad att sänka sadelstolpen ett par centimeter. 

Lite pinsamt att erkänna är att jag faktiskt inte kände till den stigen sen tidigare. Annars finns det inte så många i nejden som jag inte har cyklat åtminstone någon gång. 


/ J - i valtagen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar