tisdag 18 november 2014

Man upphör inte att förvånas

- En kommentar till pågående trafikdiskussion


Ja ja, så lång tid tog det. Jag undrade just när jag såg lagförslaget om att införa cykelöverfarter* hur lång tid det skulle ta innan de första motargumenten från en av Sveriges mest märkliga gubbföreningar skulle dyka upp. Svaret är att det tog ingen tid alls!

Min skepsis mot det ursprungliga förslaget grundade sig i uppdelningen mellan "cykelpassager" där samma regler som gäller idag även fortsättningsvis är aktuella och "cykelöverfarter" vilka kommer att få ökad status och förtydligas genom bland annat målade markeringar. I de senare skulle faktiskt cyklister få företräde gentemot övrig trafik men för att det skall gälla krävs att området hastighetsäkras till trettio kilometer i timmen, något oklart om det räcker med skyltar eller om även andra hastighetsbegränsande åtgärder krävs. 

På pappret lät det bra men cynisk och konspiratorisk som jag är misstänkte jag att de flesta av korsningarna som är aktuella som på ett magiskt vis kommer att förvandlas till just "passager". Att bygga om kostar pengar och dessvärre är det inte ett statlig aktivitet utan en lokal sådan som kräver beslut i trafiknämnd eller fullmäktige. Sen kommer vi till punkt nummer två. Det skulle i vissa fall innebära att den heliga biltrafiken skulle behöva visa hänsyn. Och där tog det förstås tvärstopp!

För att illustrera vad det kan handla om för er som inte vet:

Bilden är från Gävle där cykelöverfarter blivit ett debatterad ämne.
Notera den nya vägskylten som markerar överfarten


Jag tänker inte fördjupa mig alltför mycket i hela debatten utan nöja med att konstatera att vissa argument som framförts bara är rent ut sagt löjeväckande.

Jo förstår ni enligt MHF representerade genom O Sandert i Gefle Dagblad så blir det inte bara farligare för cyklister vilket är ett jävla skitargument som inte håller det heller men framförallt säger han 


"Dessutom finns miljöaspekten. Utsläppen ökar om bilar 
måste stanna och släppa fram cyklister"


Fullkomligt skrattretande!! Det lät säkert bra i hans eget huvud. Det borde ha stannat där.

Var det här det bästa ni kunde komma med "Motormännen". Älskar förresten det namnet, inget jävla politiskt korrekt "Hen" här inte. Har man motor är man man, så det så.  

Det infantila argumentet måste dock bemötas. Och det kräver ingen större ansträngning heller. Man undrar om dessa representanter för den kollektiva fårskocken hört talas om begreppet huvudled? Det har jag. Det händer nämligen att jag befinner mig på andra sidan, att jag är bilburen jag med även om jag försöker minimera det. Den sortens vägar brukar kännas igen på att de är markerade men en tvärställd fyrkant med lysande gul mitt kan jag annars informera om. 

Huvudleder innebär bland annat att den trafik oavsett slag som skall upp på den har väjningsplikt. Det är väldigt smidigt eftersom de som då befinner sig på sagda väg i godan ro kan färdas i farter kring 70, 80 eller till och med 90 km/h utan att riskera att krocka. Detta fenomen verkar vara tillräckligt etablerat för att inte alla som skall korsa dem eller köra upp på dem omedelbart kör ihop och dör. 

Jag har inte hört någon säga att det borde diskuteras huruvida detta är rimligt. Kan vi verkligen ha det på det viset - att folk kör SÅ fort utan att se sig för? Syns de verkligen när de kommer så fort? Det är nämligen några av de invändningar som kommit mot tankarna på att ha huvudleder för cyklar. 

Men framförallt har jag inte hört någon ange miljöargument i det här fallet. Ingen nämner det faktum att det är oerhört många bilar i varje givet ögonblick som är tvungna att stanna och invänta fri sikt innan de kan anträda färden på vägen alternativt korsa den. 

Men det är klart det måste vara en OERHÖRD SKILLNAD att behöva lämna företräde för ett annat fordon än en motordrivet dito. 

Det andra argumentet om säkerhet som framförs tänker jag inte ens bemöta för stunden. Det är faktiskt nästan ännu dummare. 

Som vi alla vet är vi cyklister ena riktiga besvärliga miljöbovar. Att tvinga bilister att visa hänsyn varpå miljön totalt fallerar. Sickna busar vi är. 

När jag ser mig omkring i morgontrafiken på väg till jobbet så är det framförallt det som slår mig. Bilköerna måste vara orsakade av hänsynstagande bilister. 


/ J - ibland bilist, ofta cyklist

* Här en länk till det ursprungliga förslaget från Transportstyrelsen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar