måndag 16 juni 2014

Mekarmåndag

- Eller vikten av att ha bra cykelmekaniker i närheten


Det finns inget "ska bara" när det kommer till att meka med cyklar. Hur enkel en uppgift än kan förefalla finns det alltid något som kan krångla till det. Som inkompatibla standarder till exempel. 

Shimanos helt usla utanpåliggande vevlager skrev jag om i förra inlägget då jag konstaterade att de tagit slut på 247 mil vilket får någon form av nytt bottenrekord. De är uppenbarligen tillverkade av mjukost och aluminiumfolie. 

Nåja, efter att ha surat en stund över den bristen på kvalitet var det bara att snabbast möjligt införskaffa en ny uppsättning och dänga dit på cykeln. Trodde jag i alla fall. De nödvändiga verktygen och tid fanns innan kvällens träningsrunda. Glad i hågen styrde jag därför kosan förbi en cykelaffär på vägen hem och införskaffade i samråd med kunnig person ett ersättningsalternativ som verkade bra mycket bättre beskaffat. Den något dyrare FSA-varianten har metall där Shimano har plast och till synes bättre lager så ett sådant fick det bli. 

Allt frid och fröjd till dess att jag kom hem och skulle försöka mig på att montera på det hela. Läste noga på lagerhylsorna där dimensionerna stod angivna. Jodå, det var samma siffror men varför följde det då med tre distanser till FSA? Funderade en stund på hur de skulle sitta för att det skulle påminna om den förra bredden och samtidigt se till att kedjelinjen bibehölls. Det gick inte alls. Prövade då att byta sida på distanserna. Då räckte inte vevaxeln till för vänster vevarm. Hm...goda råd var inte dyra utan ganska nära. Istället för att stå och fundera på det hela en halvtimma kastade jag in cykeln i bilen och åkte kilometern ner till Växjö Cykelservice för att om möjligt få råd kring hur det hela skulle monteras. 

Jag erbjöds jobb som cykelställ, någon talang skall man ju ha

Det kunde jag inte få men väl handfast hjälp som dock också gick bet på det hela. FSA-lagret som skulle fungera ihop med mitt Shimanovevparti gjorde inte det helt enkelt. Enda fördelen med det konstaterandet var att jag kände mig mindre dum. När distanser flyttades runt  snurrade inte vevarna alls. Bra träning i all ära men någon gräns får det finnas.

Sen finns det finns inte bara grader i helvetet  utan även i min vevaxel dessvärre. M konstaterade i förbifarten att tiden började löpa ut för just den detaljen och visade på vallgravarna som lagerkulorna grävt under åren. Det får bli ett nytt vevparti om inte alltför länge. 

Lärdomen får bli att "kompabilitet" i cykelvärlden tycks vara ett skällsord och inget eftersträvansvärt. Tyvärr innebär det att istället för ett något dyrare men förhoppningsvis mycket mer hållbart alternativ är jag nu fast med ett Shimanoskitlager som troligen inte kommer hålla halva säsongen ens. 

Det är tur att min kompabilitet med närmsta och bästa cykelaffär är desto bättre. Heja Växjö Cykelservice. Tack vare snabb insats blir det måndagstur även i kväll!

/ J - vällagrad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar