fredag 6 juni 2014

Nationaldagsfirande à la J

- "Just around the Corner"...


...döpte jag dagens tur till eftersom jag understundom gillar att namnge mina cykelrundor. Och namnet är inte så långsökt som det först kan verka. Rundan startade utanför min dörr och innehöll många många svängar och hörn. 

Naturen valde att fira nationaldagen genom att med breda penseldrag måla upp en svensk flagga över himlen när jag vaknade. Den gula solen gjorde sig bra mot den blå bakgrunden och jag kände mig ovanligt cyklig efter tidig kaffelycka med jordgubbar. Vid närmare eftertanke kände jag dock inte för att bege mig ut på långtur då jag hade lite annat inplanerat som pockade på uppmärksamhet. 

Jojo, vädret kunde varit sämre 

Därför valde jag en annorlunda variant på intervallträning dagen till ära. Tanken var att hålla strax över de trettio i grundfart och då blir det ett naturligt igångdrag efter nästan varje kurva. Det blir några stycken på den här rundan som var runt sex mil lång och varade strax över två timmar. Inte så illa jobbat om jag får säga det själv med tanke på att den i princip kördes i ett par tre bostadsområden!

Alla kurvor går inte att se men det går att få en uppfattning

Eftersom rundan var extremt knixig blev det förutom igångdrag även utmärkt träning på kurvteknik och förtröstan. Samt en del reaktionsförmåga. Många skymda kurvor blev det och förutom det sedvanliga i bilväg - både parkerade och rörliga, lösgrus, barn, flanörer och diverse lösa föremål och några djur förekom det dolda faror som tvättande av bilar vilket medförde såpigt väglag samt nyklippt gräs. Det senare är inte att leka med när man kommer runt ett hörn i de trettio. Grönt är inte bara skönt utan även halt. 

Växjö kanske inte förtjänar epitetet "stolta stad" men jag tänkte njuta av villastadens lummighet och kastade mig in mellan husen med viss entusiasm i den varma solen. Så här på morgonkvisten var det glest med bilar och det var väl tanken med tidpunkten. Den här sortens turer brukar jag annars köra på nätterna för att undvika olyckor. 

Del av dagens träningsbana vid 
skogslyckan

Somrigt så det förslår

Cykelväg vid Evedal. Känns 
smalare i 35

Det var många fler än jag som valde ett fysiskt firande. Det var tämligen många ute och gick och jag körde om en bunt löpare, såg några cyklister på avstånd och parkeringen utanför gymmet jag körde förbi var knökad. 

Världen var blåsig och full med flaggor som sig bör och mina ben var pigga och samarbetsvilliga. Cykellivet lekte igen. Jag minns, jag minns varför jag gillar att cykla och målet närmade sig. Två timmar igångdrag var målflaggan idag. 

Men vägen dit visade sig vara krokig. Närmare bestämt en bra bit över 300 kurvor. Och då räknade jag bara de tvära kan väl tilläggas. 


J - kör inte från A till B

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar