tisdag 22 januari 2013

Jag bloggar, alltså är jag...

...i besittning av en dator med uppkoppling igen.


Nu uppkopplad i min nya bostad. Det är inte stort, men det är litet.  Ett rum och hm...knappt kokvrå. Det är en minispis i hallen faktiskt och den är så liten så man kan inte stå två där. Mycket intressant lösning. Återstår att se om det går att göra till ett hem också.

Före och efter bilder. Före allt - dvs innan ommålning

Det där med internet gick mycket smidigt trots vissa farhågor då jag för första gången stiftar bekantskap med Comhem som väl inte har det det bästa ryktet när det gäller funktion och kundservice. Med efter att pluggat i sladden så spann det på värre än en katt. Eller njae, en sladd är det väl inte - snarare en skog av dem. Blir några med en dator, extern hårddisk, modem, digitalbox, stereo, tv och dvd samt ett par lampor. Alla vill matas med ström och alla vill kramas tillsammans. Ormboet är enormt!


Värre var det med TV:n. Först efter tre samtal till varav ett avbrutet i telefonkö då telefonen dog och 45min senare fick jag mina kanaler. Lusten att använda dem lyste däremot med sin frånvaro. Konstaterade att någon cykel inte fanns att titta på för stunden, såg en stund UFC och stängde av. Men elektroniken fungerade. 

Förre hyresgästens enda inventarier. Kallt, litet och fult

Nymålat är det i alla fall. Det föregående skicket var bedrövligt med flagnande färg på dörrposterna, garderobsdörrar på trekvart och hål i väggarna. Dessutom inrökt patina i badrummet. Nu är det mesta fixat utom fönstret. Det är från 60-talet någon gång och går inte att byta för stunden tydligen. Kallraset från fönstret släpper förvisso in frisk luft men å andra sidan får jag nästan ha en filt över knäna när jag sitter vid datorn det går nämligen inte att stänga helt hur man än bär sig åt. Min trogna eltejp fungerar som tillfällig tätning.

Ett första steg - färg, eller snarare vitt!

Hur man än möblerar så blir det för trångt när man har ett rum och det är litet. När stereo, dator, TV och en soffa är på plats är det redan på gränsen. En sovplats är också bra att ha och  CD-samlingen är ett måste och de kräver hyllor. Sen var det kokbokssamlingen - de andra böckerna kan jag i princip glömma. Finns inte utrymme för några utsvävningar iform av många bokhyllor men en dubbel-Ivar har jag klämt in. Sen hade jag visst en stereo till datorn också som inte heller den får plats. Och växter tar plats. Det är inte en dans på rosor att flytta från ett relativt stort hus till en yttepytteliten lägenhet eller det kanske är just vad det är - taggigt och jävligt.

Ska det någonsin bli något av allt detta?

Och sen de stora frågorna - cykel och knivförvaring! :-) Någonstans, troligen i ett överlastat förråd skall det organiseras så jag får in minst tre cyklar, några par extrahjul, ett antal kompletta set träningskläder för cykel och löpning, ett mekställ och verktyg. Detta utöver de vanliga förrådsprylarna som en mängd kökssaker och porslin som blev över, några extrastolar, överblivna handdukar och sänglinne, friluftsprylar och förstås alla tomkartonger. Sen skall över 100 fällknivar och diverse andra vassa föremål inte bara förvaras i lägenheten utan gärna finnas synliga och åtkomliga. Hyllor skall eftersökas idag. Det finns ju trots allt ett par kvadratmeter vägg ledig. 

Det kan också i förbifarten noteras att det är ett hårt jobb att flytta. Lyckades skära upp foten på något och blöda ned halva golvet i går natt utan att jag märkte det. Bara att skrubba igen. Och handen ser ut så här efter att med dålig skruvmejsel ha dragit fast lite bordsben:

Eltejp kan användas till allt inklusive som bandage!

Småplock återstår som alltid men det börjar likna ett hem. Väsentligheter som kaffemaskin och dator fungerar, en kaktus står i fönstret, en soluppgångstavla på väggen och stereon är inkopplad. Badrumsgolvet luktar grönsåpa och  inflyttningspresenter ska avnjutas i form av en chokladtårta i kylen och en flaska whisky som häckar på skrivbordet. 

Utanför fönstret tar vintern ny fart men trots det funderar jag på om det inte är dags att cykla en tur snart.


/ J - bobyggaren

(PS återkommer med "efterbilder" DS)

2 kommentarer:

  1. Va duktig du är som fixar allt så snabbt efter inflytt! Visst är det avskräckande med läskigt lägenhetsskick... Och alla dessa kakeldekor från glada 80-talet och tapetbårder el vad de kallas... Ser (nästan) fram emot att hitta min nya lya och renovera till nåt vettigt skick.

    SvaraRadera
  2. Tack! Omstart, nystart...rivstart! Försöker "boa" in mig så fort som möjligt och inte göra som förra hyresgästen som bodde där i 8 mån utan att göra något alls. Slapp tack och lov de värsta excesserna i 80-talssmak men har bytt några gräsliga handtag svarvat trä med mässingsbeslag(!. Ibland behövs det nytt för att hjälpa en på traven...

    SvaraRadera