Det har mest cyklats mountainbike under några veckor som jag skrev häromsistens. Mest beroende på att jag velat återvända till "rötterna" och slicka mina cykelsår. Då är det som balsam för själen och liniment för ömma ben att cykla i en svalkande grönska i högsommarvärme. Att cykla enbart för att det är roligt utan tanke på tid eller distans. Att upptäcka nya stigar, nåja, försöka hitta nya stigar i alla fall.
Under tiden skötte sig såväl Evalds som Postnord och jag fick aviserat att ett paket fanns att hämta. Evalds råkade vara billigast i Sverige och konkurrerade väl med de utländska konkurrenterna. Misstänker att de hade några gamla prylar liggande på lager.
Ett paket med härligt suspekt form från Evalds Mtb-garage
Paketet med den något märkliga trekantiga formen innehöll mitt nya vevparti till racern. När jag packade upp det blev jag först överraskad.
Felbeställning var första tanken som slog mig. Skit! Hade tänkt mig silver som råkade vara det som cykeln ursprungligen var försedd med. Döm om min förvåning när jag läste på på förpackningen att finishen var "Glossy Grey". Nu kan sägas till mitt försvar att det inte stod på orderbekräftelsen vilken färg som beställts. Förvisso en attraktiv finish generellt men skulle den passa på min cykel? Tja, någorlunda faktiskt. Hela cykeln går ju i grå/brun skala och sadel/stolpe, styre/linda/styrstam är svarta. Snart är väl lacken modern igen - retromodern. Just nu är den mest vad jag råkar ha. En ny cykel vore inte dumt så småningom. Men å andra sidan är nu allt bytt och nytt förutom ram, gaffel och sadelstolpe. Den sistnämnda knakar och har sig så den kommer att bytas ut.
Nu blir jag om inte snabb så i alla fall tystare
Jag passade även på att ändra vevarmslängd nu när byte ändå var aktuellt. Det är fortfarande lite av ett mysterium för mig varför alla cyklar i princip levereras med samma längd oavsett storlek på ramen.
Bromsar är bra att ha, här bra bromsgummin från BBB
Och har man tänkt köra fort så behövs nya klossar till bromsarna. De här köptes på Växjö Cykelservice och kom från BBB. Totalt utsliten bromsyta med små aluminiumflisor i är inte ett bra tecken och det blir mycket moment som skall retarderas när jag väl börjat röra på mig.
För att testa om allt fungerade och känna på det sköna vädret gårdagen bjöd på så gav jag och C oss ut på en som det skulle visa sig underbar högsommartur. Varmt väder som fläktade skönt i den orakade benbehåringen. Den svenska sommaren visade upp en propagandabild av verkligheten.
Efter den gemensamma rundan blev det några mil fartlek på sommardåsiga i stort sett folktomma stadsgator. Under diverse fartryck jag gjorde konstaterades att kombinationen något äldre kedja och nya drev faktiskt inte rappade vilket gjorde såväl mig som plånboken glad. Ett annat glädjeämne var att de nya vevarna kändes som en förbättring. Det något större pedalvarvet gör att cyklingen känns "lugnare" om man kan uttrycka det så. Det blir inte lika hoppigt på sadeln vid högre kadens och jag inbillar mig att jag får mer kraft samt att rundtrampet känns mjukare.
Efter dagens tur känns som jag faktiskt kan komma igång med cykling igen. Även om den här säsongen mer får handla om att återfå cykelglädje än att köra fort.
/ J - lyser ikapp med sommarsolen
Nja i alla fall 50 % av sällskapet hade släta vader ;-)
SvaraRaderaJo, det får medges. Oerhört elegant och helt cykelkorrekt :-) Själv lovade jag i något svagt ögonblick att den dagen jag kan köra över 40km/h i snitt någon längre sträcka så är det dags att raka benen. Den tiden kom och passerades redan för två säsonger sen. Frågan är vad jag skall skylla på nu. Vi får väl se inför stundande rekordförsök runt Helgahavet framemot hösten...
SvaraRadera