måndag 25 februari 2013

Del 1: på önskelistan, del 2: Cykel

- I sökaren cykel


Snälla tomten, högre makter eller någon som råkar höra i största allmänhet. Jag vill ha en ny kamera! 

Någon fantomfotograf lär jag aldrig bli men jag gillar att illustrera saker. Exempelvis texter här på bloggen och förresten livet i allmänhet. Då behöver man en kamera. Jag har väl något i den vägen men den är inte riktigt, hur ska jag uttrycka det diplomatiskt, ultimat. 

Canon Ixus 80IS, vad jag förfogar över

Bilder tar den, megapixlar har den. Men något med objektivet gör att det aldrig blir något djup i bilderna. Och skärpan är av någon anledning i princip bättre med mobilen. Sen var det där med hastigheten. Vet inte hur många jäkla gånger jag råkar fotografera djurrövar! Allt för att de hinner hoppa, skutta, kräla eller på annat vis avlägsna sig ur bild. Att sen försöka ta någon form av rörliga bilder på t ex cyklar är inte det lättaste.

Kanske inte behöver en sån här men...

Fujifilm X-E1 - inte bara snyggast, bäst också!

En god vän har nyligen blivit stolt ägare till en sådan tingest. Har bläddrat lite på nätet och en enad kritikerkår hyllar den. Sen går inte retrodesignen av för hackor! Vilken kamera! Vill ha faktorn är enorm. Men den är lite över min nivå och framför allt budget. 

Någon som har tips på en kamera som kan tänkas vara lite mer avancerad än min och framför allt inte kostar  som en ny uppsättning hjul till min mtb?

Nä, nu har det blivit för lite cyklat. Eftersom jag mår som jag gör och har hävt i mig häxblandning så måste jag ut, bort och iväg. Cykla för livet. 

Banankraft!

Ska försöka byta häxblandning mot banankraft, önska mig lycka till!

Tydligen inte så långt till (h)jul ändå, några meter tyckes det mig, tomtarna kanske kliver ned från loftet trots allt. Återstår att se hur det hela avlöper. Återkommer med rapport om tingens tillstånd. 

To be continued...

2 kommentarer:

  1. haha, skrattar gott: "fota djurrövar", den känner man igen!

    men kan bara säga en sak: tänk dig noga före innan du skaffar dig en större kamera. jag har insett att det är hopplöst med systemare när man cyklar. man hinner aldrig langa fram den i rätt ögonblick, den tar plats etc. därför är 99 % av mina bilder tagna med mobilen (sorgligt nog) vilket ger ok-skärpa dagtid och sugig skärpa all annan tid på dygnet... nu har iofs iPhone överlägset bäst kamera bland de mobilerna som finns (iaf nya iPhone), men självklart är det inte gott nog!

    håller med om ixus, hade likadan som din, har en nyare också, liite vassare men så har den sån där irriterande bredvinkel också.

    min nästa kamera blir nog en mini-systemare, synd att de är så förbaskat dyra bara!

    SvaraRadera
  2. Håller med dig helt och tänker i liknande banor. Mobilen får duga under färd så länge! Har själv en av de finare HTC varianterna och den kameran, särskilt bildstabilisatorn, är riktigt bra för att vara en mobil. Så till dess att jag drabbas av åkomman "plötslig rikedom" så får det bero.

    SvaraRadera