fredag 31 juli 2015

Mavicskräp

- Bristande kvalitetskontroll?


Ingen glädjebägare utan smolk i. Vid cykelgenomgång inför Motions sexdagars upptäcktes något som jag innerligt hoppats slippa. Sprickor i bakfälgen. 

Det här är andra gången det blir fel. Nu vet jag att "Ksyrium Equipe" inte tillhörde toppmodellerna när det begav sig men viss hållbarhet förväntar jag mig ändå. Till Mavics försvar kan möjligen sägas att jag haft bättre tur med andra fälgar från dem. Men de har alla varit mer traditionellt ekrade hjul som byggt på landsvägsfälgar som CXP 22 och 33, A719, Open Pro och otaliga MTB-fälgar genom åren. Deras maskinbyggda däremot verkar lämna en hel del övrigt att önska. 


Det är så här det börjar. Hårfina längsgående sprickor

Det syns tydligare vid den här ekern

Och tyvärr är det samtliga ekrar det rör sig om. Enbart på drivsidan kan tilläggas

Jag orkar verkligen inte krångla med ytterligare ett garantiärende. Dessutom har det gått relativt lång tid sen förra gången, ett par år. Däremot har hjulen inte rullat så jäkla långt eftersom jag har fler par som jag alternerat mellan. Så i mil och timmar har de inte hållit särskilt länge.

För övrigt är det exakt samma fel som förra gången. Sprickor i bakfälgen kring alla ekerhål på drivsidan. Även förra gången började det med hårfina sprickor som först såg ut att bara vara i ytanodiseringen. De ökade sen i storlek till dess att hjulet blev direkt farligt. Vill inte råka ut för samma sak igen. Så nu överger jag Mavic för ett tag. De har säkert bättrat på sin kvalitet sen sist men det har jag inte råd att ta reda på. Istället vänder jag blickarna mot Shimano och DT Swiss som alternativ. Mavic verkar inte kunna bygga färdiga hjulset med god kvalité eller så har bara jag haft otur, två gånger i rad med samma fälgmodell med tid emellan, nä - det luktar dålig kvalitetskontroll lång väg. 

Eller är jag för stark - ha ha ha, I wish!


/ J - "the materialtestare" is back

3 kommentarer:

  1. Vad tråkigt och andra gången också,surt sa räven! Hade haft ett par Mavic Cosmic 2015 hjul till salu annars, men lycka till med att välja nya hjul då från DT Swiss eller Shimano :) /C

    SvaraRadera
  2. Jodå, de kunde nog varit intressanta ändå...men det kan vara så att bloggen "släpar" lite och inköpet redan är gjort! ;-)

    SvaraRadera