torsdag 16 juli 2015

Cuben som ville bli cykel del 4

- Sagan som inte slutar


Nu är det bevisat - man skall inte bygga cyklar av klossar. Något jag borde lärt mig redan i förskolan! Kuber blir uppenbarligen inte särskilt hållbara velocipeder. Tyvärr blir det därmed ytterligare ett kapitel i sagan om cuben som ville bli cykel. En bok som jag hoppades var färdigskriven. Snipp snapp snut och så var sagan slut, my ass

Trött blir man av allt jäkla krångel det för med sig. Jag som bara skulle byta drivlina efter det att jag trampat av kedjan. Nya prylar hade precis anlänt från Wiggle och jag såg verkligen fram emot att få pröva dem i Fyllerydsskogen. Som vanligt passar man på att rengöra cykeln och vad skådar mitt öga.

Det kom ett paket...

Svingen är av! Kedjestaget har fått sig ett streck där det inte skall var ett. Liknar metallutmattning i mina ögon eftersom snittet är så rent och snyggt.

Men för h-e! Så skall det inte se ut

Det är illa nog på en cykel oavsett omständigheter men i det här fallet gör det mig faktiskt förbannad. Förra året var ett katastrofcykelår för mig och skogsmaskinen rullade knappt alls. I år har fokus varit riktat mot landsväg och jag har totalt inklusive veckan i Pershyttan kört 14 turer på cykeln den här säsongen. Som ni förstår blir det inte många kilometer och timmar totalt. Lägg därtill att jag enbart kör XC och vare sig dånar nedför AM-leder eller Downhill-banor. Sen bör nämnas att ramjäkeln är enbart tre år gammal eftersom den är en "garantiram" eftersom originalet också sprack. Då i en svetsfog vid sadeln. Om det kan man läsa här!

Nu återstår att se hur det här ärendet hanteras. Som vanligt är Sivert på Häggs fantastisk att ha och göra med. Svarade i telefon fast han befann sig på semester. Ett kort samtal senare är bilder på väg och de skall vidarebefordras till den nordiska agenturen i Danmark. Något som gör mig en smula nervös då de drog ut på tiden rejält förra gången. Cube var snabba med att godkänna reklamationen den gången men utbytesramen fastnade i vårt södra grannland ett rejält tag. Jag vill verkligen inte se en upprepning av den historien. Det sägs att avståndet mellan Lund och Malmö är avståndet runt jorden minus en mil. Undrar hur långt det är över sundet?

Ironiskt nog kom närmsta grannen över och pratade cykel när jag stod och mekade. Han önskade köpråd inför stundande MTB-köp då han har stuga i Härjedalen och där finns mycket fin fjällcykling. Mitt första råd blev - Köp vad du vill men inte en Cube. 

Stay tuned for more news. The Cubechannel  is back. 


/ J - inte kubist

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar