tisdag 13 augusti 2013

Måndagstur igen

- Nu blev det som tidigare tänkt


Eftersom helgens träning mer hade karaktären av upptäcktscykling och blev ett distanspass var det dags att ladda ur benen igårkväll. Måndagstur igen och även den här gången tänkte jag genomföra den på mountainbiken för att få lite fart i benen. 

Vi var inte så många som samlats på torget den här något blåsiga och faktiskt aningen kylslagna kvällen. Men ytterligare ett par Vasaloppscyklister förutom jag själv dök upp på mtb. Jag räknade till tre. Uppenbarligen fler som hade samma tanke som jag. 

Frifart kände jag kunde bli lite vanskligt för mig, särskilt i rådande vind. Heldämpad, 26-tumshoj på 12,7 kilo är väl inte helt optimalt för att köra i farter över fyrtio när det är precis att jag klarar det på min racer. Så det avstod jag även om det varit en utmaning. 

Herr C däremot drog glatt iväg med den gruppen. Men så kör han också ett helstelt kolfibermonster som väger mindre än min landsvägscykel. Själv valde jag att köra med "32-gruppen" som idag blev ovanligt stor med över tjugo cyklister vilket senare märktes då farten bitvis var mycket ryckig. Nu gjorde det mig inget eftersom jag tyckte det blev bättre träning och mer "tävlingslikt" då. Men jag kan tänka mig att de som låg på "gnällen" tyckte det var tungt. 

För övrigt körde jag exakt med de kläder och den utrustning jag tänkt begagna mig av på lördag. Lammhultsstället med kort tröja med linne under, korta byxor och kvällen till ära armvärmare i den lite kyliga kvällsluften. Möjligen förstärker jag med en vindväst om det är riktigt regnigt och jävligt på lördag, annars inte. 

Turen var bra och farten lagom för att trampa skogshoj i om man körde med grupp. Att det gått väldigt fort i frifartsgruppen framför oss bevisades av att vi plockade upp någon på vägen runt Krokvik som släppt därifrån. Några i vår grupp ville bevisligen även de köra fortare och farten ökade markant när de var framme i täten. Andra tog det lite lugnare. Jag avvaktade mest och följde med. Hade inga planer på att stressa på något vis.

Det visade sig bli bra träning och när det var dags för "frifartsdelen" mellan vägskälet efter Dänningelanda och Bergunda ridstall så bar det av i lite högre tempo. Upp i spets och först med att öka farten tror jag Peter var sen hakade några stycken på, däribland jag. Tappade dock några meter och en lucka uppstod när farten faktiskt gick över femtio ett tag. Någonstans i de farterna räcker inte utväxlingen till längre. Kunde dock täta efter några hundra meter och även en stor del av klungan bakom kom ikapp. 

In mot Bergundabackarna kom ett nytt ryck och jag hakade på även där även om jag bestämt mig för att inte ligga i tät. "King of the hill" blev Dan som bestämt sig för det. Jag brukar stumna mot den sista lilla svackan vid toppen men klarade den bra idag. Var över krönet bland de första. Sen blev det vild körning mot stallet med många dragvilliga avslutat med en spurt. Lyckades i den komma bland de fem första. Mycket nöjd med det med tanke på att det inte är min specialité och att det gjordes på en mtb. Farten slutade runt 54 km/h där.

Sträckan blev totalt 74 km och klarades av på tiden 2.15. 

Benen kändes relativt fräscha och det var det besked jag ville ha inför resten av veckan. Idag blir det vila från cykel och imorgon blir det en lugnare tur. 

/ J - skogscyklist på villovägar


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar