torsdag 15 november 2012

Datorer är från helvetet

Ibland blir man mindre glad, mycket mindre glad. Det blir man till exempel när prylar, särskilt då datorer, bestämmer sig för att inte vara samarbetsvilliga.

Var av olika anledningar tvungen att byta rum på Iris Hadar igår. I samband med det skulle jag även byta datorburk och på den gamla fanns diverse filer som jag arbetade med. Tänkte i min enfald att ett smidigt och snabbt sätt att flytta över dem var att lägga dem på ett USB och bara tjoffa över det till laptopen. Det rörde sig om några få bilder och ett par textdokument. Inte så många men viktiga. Det blev nu inte så enkelt och snabbt som jag trott, filerna försvann!

När minnespinnen stoppades i så hävdade datorn att den behövde formateras. Aj aj...inte var jag tänkt mig. Bytte dator och fick samma besked. Inte mycket att göra mer än att försöka lösa detta. Tur att det finns datorsupport i närheten. Men det visade sig att filerna inte fanns kvar på den gamla datorn och inte heller hamnat någonannanstans. De gick inte att ens att efter formatering med recoveryprogram och enträget bistånd av datasnille hitta dem vare sig på minnespinnen eller burken. Dock återfanns runt 722000 andra raderade filer på hårddisken och diverse gamla dokument på usb. Alla för mig helt ointressanta. Där ser man.

Men eftersom man är en försiktig general så hade jag även texterna sparade i min maillåda då Dropbox för stunden inte fanns tillgängligt. Det var i alla fall var jag trodde. Även det utkastet i maillådan var borta. Goda råd var inte bara dyra utan oöverkomliga. Filerna är och förblir borta. Någon som sett dem? Signalement: omfattar ca 8meg och har ändelserna .docx och .jpg, hittelön utlovas! :-)

Det som försvann var bl a diverse texter jag tänkt lägga upp här och illustrationer till dem. 

Om det nu finns någon sensmoral så blir det att det är bra med både livrem och hängslen, vilket jag i och för sig trodde jag hade. Nu dags för tröstkaffe!

/ J - fil-atelist

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar