tisdag 13 november 2012

Garantier kan vara märkliga

- Rambrott del två


Återstår att se om något nytt händer i mitt garantiärende den här veckan. Utan träning på mtb och cykel kan konstateras att jag missar årets sista av klubben arrangerade tävling på lördag - "Novemberkåsan" (http://www7.idrottonline.se/default.aspx?id=6959). Surt!

Jag hittade förresten en intressant passus i Cubes förlängda ramgaranti
 (http://www.cube.eu/sv/service/faq/faq-detail/article/how-long-do-i-have-guarantee-warranty-on-my-cube-bike/). Där står att läsa "Vid reparation eller ersättning av produkt, förlängs inte garantiperioden för produkten i sig. Köparen kan hävda garanti eller garantiservice endast första gången."

Detta tydligt markerat med fetstil. Det innebär således att om en utbytesram är defekt och knäcks redan vi första användningstillfället så gäller inte garantin för den nya ramen, eller? En något märklig hållning kan tyckas. Verkar inte som man litar riktigt på sina produkter fullt ut. Sen kan i förbifarten nämnas att samtliga kolfiberramar och en hel del aluminiumramar är undantagna garantin. Tack och lov inte min modell.

Sen är frågan om det tillägget är förenligt med svensk konsumentköplag. Säg för resonemangets skull att utbytesramen viker sig under mig på jungfrufärden. Vad händer i så fall, har man ingen rätt alls då? Utan att veta så betvivlar jag det. Någon som vet? Detta får undersökas närmare.

To be continued...


/ J - rättshaveristen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar