tisdag 6 november 2012

Rambrott, utbrott, avbrott

- En berättelse om en sprucken ram, garantier och betydelsen av att ha en bra cykelhandlare.

Det finns saker man som cyklist inte vill upptäcka under annars roliga och bra cykel-turer. Gnisslande kedjor, pyspunkor, skavsår i häcken, att man glömt fikapengar och...

...det här är definitivt en av de saker som toppar listan!

Helvetesgapet

För att göra en tämligen lång historia något kortare så hittades sprickan under ”älgajakta” för en månad sen.

Fikapaus under Älgajakta

Eftersom det rör sig om en rätt lång tur så var jag en bit ut i bushen när upptäckten gjordes. Gänget hade stannat för att fixa en punktering och jag passade på att kolla cykeln när jag ändå stod och hängde över ramen. Tyckte att min cykel ”klonkade” när jag kände på den som om det var något som satt löst. Efter att ha undersökt de vanligaste felkällorna som pedaler, sadel, snabbkopplingar, hjul- och styrlager etc  kunde konstateras att lagren till infästningen av bakdämparen var slut. Surt som fan att upptäcka det men det är ändå slitagedelar det handlar om. Har inte bytt lager i länkaget på de tre år jag haft cykeln så det var ändå dags.

Rundan var bitvis rätt skitig och min vita cykel såg ut som den led av fläcktyfus med alla lerfläckar. Torkade av den med handsken när jag gick igenom hojen och det var då jag såg att en av fläckarna inte försvann. Såg bokstavligen ut som om min cykel blödde då svart sörja av fett/vatten sipprade ut från sadelstolpsröret och ut över lacken. Torkade av igen och lika snabbt var det tillbaks. F-n också var tanken som for genom mitt huvud. Efter att bänt lite var det bara att konstatera att det där inte var smuts utan en tydlig spricka ovanför en svetsfog och den inte varit där tidigare när jag tvättat cykeln dagen innan.

Blödande cykel...

Det var inte mycket mer att göra än att fortsätta efter ett rejält utbrott. Sprickan som mätte ca 8-10mm vidgade sig under turen till att sträcka sig över hela svetsfogens bredd vilket omöjliggör några längre utflykter på den hojen. Så någon mtb-cykling är inte att tänka på så här på senhösten. Extra surt med tanke på att den sista deltävlingen i mtb-cupen, "Novemberkåsan", är på gång.

Tur i oturen att sprickan återfanns där den gjorde då det blir mycket svårt för tillverkaren att hävda att det åstadkommits genom yttre våld. Ingen vurpa i världen kan bidra till den skadan. Eftersom ramen är stor (20”) så har jag heller inte sadelstolpen i närheten av maxläge vilket syns på slitaget och kör med ett bra instick nedanför skarven där rören möts. Så inte heller det har bidragit. Troligtvis rör det sig om gammal hederlig metallutmattning orsakad av en något för het svetsfog som urlakat härdningen på metallen. Men det får någon med mer uttömmande metallurgiska kunskaper än jag avgöra. Har hört att Cube har fem års ramgaranti för den ursprungliga ägaren av cykeln. Det råkar vara jag och enligt kvittot är cykeln tre år gammal.

Efter telefonkontakt med den alltid lika eminente Sivert på Häggs där jag köpt cykeln så togs diverse bilder. Allt från en beskrivande helhetsbild (för att visa att cykeln inte blivit överbackad av en lastbil eller något), till detaljbilder på själva sprickan vilken syns tydligt. Försökte även illustrera nedstick på sadelstolpe så gott det nu går.

Efter bara några timmar fick jag respons och en önskan om att även få ramnummer. Fotade vad jag tyckte verkade vara ett ok nummer men som sen visade sig vara någon Europeisk normkod. Ned i mörk källare för att åter vända upp och ned på cykel och leta. Numret sitter instansat under själva vevlagerhylsan. Problemet är att det sen är övermålat med tjocka lager härdad pulverlack. Hållbart är det men att läsa något genom det är nästan omöjligt. Det går att ana att det står något om man lägger huvudet på sned och lyser med en ficklampa från sidan. Som tur var återfanns någon form av nummer på kvittot.

Jo, där under lacken skall finnas ett nummer

Det här hände för någon vecka sedan och i skrivande stund har det gått ytterligare ett par turer. Goda nyheter! Först ett mail från Häggs i Myresjö om att ny ram var på gång. Lite senare en telefonbekräftelse på att en ny syndigt svartanodiserad ram anlänt. Den borde funka någorlunda med min vita Reba. Min cykel var en "Limited edition" vilket i Cubes fall innebär mässcyklar med unik lack och spec. Den här var fullt xt-utrustad med vitlackerad ram och matchande dämpare. På den tiden var annars Reborna svarta.

Enda kruxet nu är att det måste dubbelkollas att befintligt vevlager samt styrlager passar den nya ramen. Det är inte säkert då det troligen är pressfit på den nya ramen vilket det inte är på den gamla.

To be continued...

/ J - för stunden utan alla hästar i stallet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar