torsdag 29 november 2012

Parkering

I min hittills mycket korta serie av betraktelser över vardagliga trafiksituationer för oss cyklister så har turen kommit till del två. Även här kan rapporteras om positiva framsteg. Helt vanliga är de inte så man får glädjas över det lilla som görs. 

Häromdagen mötte mig den här trevliga synen då jag skulle låsa fast cykeln.

Cykelparkering!!

Dra på trissor en hel p-ruta för bilar(!) har fått stryka på foten. Istället får det väl plats en sisådär tio cyklar eller mer på samma yta. Ytterligare positivt är att de nu inte hamnar på trottoaren eller annorstädes vilket torde vara till gagn för de som bättre behöver vara där som fotgängare av diverse slag. Kan tänka mig att tex synskadade uppskattar detta. 

Och imorse späddes min förvåning på ytterligare då den här bilden togs

En exotisk företeelse

Det är nog faktiskt första gången jag sett att man bryr sig om att upplysa cyklister om att arbete pågår. Inte sällan brukar man istället utan förvarning mötas av lösgrus, vassa asfaltskanter eller i värsta fall ett kraterliknande hål i vägbanan. Det sistnämnda eventuellt markerat med en bom, gärna utan reflexer så den inte syns i mörker eller regn.  

Men inte i detta fall så äras den som äras bör, bra jobbat Växjö kommun!

/ J - inte fullt så militant cyklist idag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar