tisdag 9 juni 2015

Angående Vätternrundan och rekord


Nej, nej, nej - jag har inte lurat min omgivning och i hemlighet planerat en kupp även om de fanns de som trodde det efter min 21-milarunda häromdagen. Jag skall inte trampa pölen runt i år heller. För tillfället bojkottar jag spektaklet. Av flera skäl faktiskt. Det främsta är att jag anser att de, likt flera av de andra "monstertillställningarna" i klassikern samt Cykelvasan, tar hutlöst betalt. Att de vill gå med vinst förstår jag men summorna börjar i mitt tycke bli smått löjliga ställt i relation till andra motionslopp både inom och utom landets gränser. Åker man en bit söderut till Danmark finns det flera trevliga lopp till betydligt mindre penning till exempel. Fastnar man på vägen söderut kan man delta i Laholms 6-dagars och så vidare. 

Det andra skälet är hysterin som råder. Snart är man inte cyklist om man inte kört Vätternrundan och startplatserna eller skall vi säja "biljetterna" eftersom de har arenarockstatus numera säljer slut på minuter.

Känt "varumärke"


Fenomenet börjar dessutom sprida sig. Nu börjar allt fler tävlingscyklister ge sig in i leken för att köra så fort det går. En i och för sig inte helt ny företeelse eftersom bröderna Pettersson samt Moser gjort det i arla forntid och satte prydliga men i det senare fallet omdiskuterade tider. 

Men nu skall det alltså göras igen. Den här gången är det Tre Berg-Bianchi som är aktuella. Om det kan man läsa mer på "Cykelbloggar" och Öijers blogg. 50-års firandet skall högtidlighållas med ett rejält rekordförsök. Intressant att notera är att man i press-releasen använder ordet "varumärke", ytterst talande enligt mig. 

Förresten blir jag förbryllad eftersom jag inte är insatt men "Tre Berg"? Har de något med Androni Giocattoli att göra eftersom de också har "Tre Colli" på sina tröjor noterade jag under Girot eller var det brist på namnidéer. Jo jag vet att sponsorn "Tre Colli" är i en annan branch. Men ändå. Någon som vet mer får gärna upplysa mig!

Angående rekordet så tror jag de har en god chans och jag önskar dem lycka till! Men det som gör mig lite konfunderad är hur man å ena sidan från cykelsverige förfasas över att det inte finns nog med tävlingar (i exempelvis SWE-Cup) och att det är svårt att hitta villiga arrangörer samtidigt som allt fler stora namn figurerar i motionsloppssammanhang. Det har blivit status för tävlingscyklister att trampa fort på motionslopp. Något som för övrigt smittat av sig på diverse mindre lopp också. Ta en titt på hur fort det går i en tätklunga på ett genomsnittligt motionslopp om du inte tror mig. Farter på en bit över 40 km/h i snitt är inte ovanligt längre. 

Vi i Sverige älskar våra motionsklassiker och ju större desto bättre. Det är mycket "världens största" när man räknar upp  Klassikerloppen, Göteborgsvarvet med flera och i det faktum återfinns kanske statusen.

Och det jag trots allt älskar med Vätternrundan är stämningen före, efter och runt omkring loppet. Festivalkänslan - den som infinner sig när man samlar väldigt många människor med samma intresse på en och samma plats. Det blir en elektrifierad stämning i luften som är ytterst påtaglig. Men själva loppet är - tja, mest långt. Men roligt har jag förvisso haft när jag kört och inte minst när jag tränat inför det och därför säger jag inte "aldrig mer". Men det känns inte aktuellt för stunden i vilket fall som helst. 

Men vad tycker ni andra om företeelsen att tävlingscyklister vill slå "rekord" i motionslopp?


/ J - f d Vätterncyklist

2 kommentarer:

  1. Bra tankar. Alla vill tävla men inte i riktiga (licenstävlingar). Motionsloppen växer, tävlingar försvinner. Trenden är tydlig. Troligen behövs fler instegstävlingar för icke elitåkare om trenden ska vändas.
    Ska själv åka VR för första gången (mtb-åkare) oroar mig mest för fartskillnaderna som på halvvättern i fjol var otäckt stora. Rekordtider är väl bra PR men om alla som glider runt på +14tim inte är nöjda så hotas ju loppet på sikt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får väl hoppas att planerna som finns om att t ex lägga sub-grupper separat på lördagen alt söndagen för att separera dem från resten går igenom. De bilfria milen känns mer som en utopi.

      Radera