tisdag 23 juni 2015

Teknikträningshelg

- Bergslagen här kommer vi!


Nu är det inte många dagar kvar. Nedräkningen har börjat och jag ser verkligen fram emot att få cykla mountainbike på nya stigar. Upptäckarlusten är väckt! 

Hoppas nu bara vädret är med oss. Det går för all del cykla i alla väder - sägs det. Men jag gillar inte alla väderlekar och är inte av uppfattningen att cyklingens värde kan mätas i mängden lidande. Sen har jag tröttnat på att ration cykelvård/cykling närmar sig 1:1 som den gjort den här "sommaren". Men får man tro väderspåmännen så ser det lovande ut.  






Upprinnelsen till det hela var rätt rolig då jag fick ett mycket intressant mess när jag satt på jobbet som löd ungefär "tänkte du köra Ränneslätt i år?" Jo, det medgav jag att jag tänkt mig. Den något märkliga följdfrågan var "HUR gärna vill du köra Ränneslätt?". Jag replikerade "VÄLDIGT gärna". Det var nämligen något av målet med årets MTB-säsong. Som i och för sig inte blivit något eftersom jag sammanlagt kört sex turer eller något. Mycket på grund av skitvädret.  

Då fick överraskningsmomentet ge vika för övertalningseffekten. "Jag har bokat in oss på ett teknikträningsläger i Bergslagen!" löd nästa meddelande. Sen råkade vara så att de här två storheterna kolliderade tidsmässigt så ett val var av nöden tvunget. 

Nu stod med ens de något kryptiska frågorna i klarare dager. Jag svarade väl inte överentusiastiskt måste medges utan lät det sjunka in. Överraskningar är inte min starka sida.  Men nu är jag desto ivrigare att komma iväg. Det skall bli riktigt roligt att få träna under de förhållandena. Små grupper med instruktör - något jag aldrig gjort tidigare. Något säger mig att jag kommer lära mig en hel del trots många års cyklande. 

Gruppindelningarna är jag inte riktigt säker på hur de går till. Jag är anmäld till någon form av "avancerad" grupp. Mycket på grund av gedigen erfarenhet. Och det har jag för all del. Det närmar sig tjugofem år vid det här laget. Men tung är jag för tillfället och någon trial-åkare eller Downhill-nisse har jag aldrig varit så det blir intressant att se om jag hänger med. Gamla hundar kanske kan lära sig sitta men frågan är hur snyggt det blir när de gör det. 

Sen älskar jag nya stigar. De är alltid svåra att motstå. Jag vill veta hur det ser bak nästa kulle. Och det ämnar jag ta reda på. Rapporter från skogarna kommer förstås att delges. 


/ J - drar åt skogen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar