måndag 24 augusti 2015

Att det skall vara så svårt

- Tips till Cube


Jag vill i all välmening ge ALLA företag ett gott råd. Ha en dialog med kunden i reklamationsärenden oavsett vilken karaktär de har eller vilken vara det rör sig om. 

Till Cube och deras representanter skulle jag vilja säga att det inte behöver vara så svårt eller ens särskilt komplicerat. Jag skickade in bilder på en trasig ramdel, en som dessutom går att byta ut.

Tydligen svårbegripligt ärende


Som svar på det kan man skicka ett mail tillbaks där man i all enkelhet säger något i stil med: "Vi har tagit del av dina bilder och undersöker saken. Vi ber att få återkomma i ärendet". Svårare än så behöver det inte vara! Det kan i det här fallet vara på valfritt språk. Ett så enkelt besked kan jag även klara på danska eller tyska. 

Resultatet av undersökningen kan sen resultera i varianter på det här temat:

  • Kära kund, dessvärre täcks inte den här skadan av vår garanti då vi anser att garantitiden gått ut men du kan emellertid köpa en reservdel för XXX kronor.

  • Skadan täcks inte längre av vår garanti men du kan få köpa en ny baktriangel till rabatterat pris då vi inte anser att den skall gå sönder på det viset. 

  • Garantin gäller inte för utbytta ramar men du får en reservdel ändå. 


Således kan man tänka sig att företaget ifråga skänker mig en reservdel och tar kostnaden på Goodwill-kontot, att de rabatterar priset för att de strulat och tagit onödigt lång tid på sig eller att de helt sonika pekar på de juridiska aspekterna och inte vill ersätta mig men vänligt talar om för mig hur problemet kan lösas.  

Alla tre alternativen är förstås godkända men ett svar vill jag i vilket fall som helst ha. Och det omgående!!

Om jag nu måste köpa en ny baktriangel vill jag veta hur snart jag kan få den, vad den kostar och hur monteringen skall lösas. Allt för att kunna cykla MTB igen. Det råkar vara det jag vill göra. Inte skriva mail. 


/ J - nu mycket irriterad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar