tisdag 30 juli 2013

Fuktigt värre

- Vasaträning no 2


Om det innan var torrt så är det desto fuktigare nu. Både på marken och i luften. Hela tillvaron känns som ett våtvarmt omslag. Åskan som bjöd på spektakulära ljudeffekter och någon liten ljusshow i helgen räckte inte för att rensa luften.

Och insekterna som tidigare lyst med sin frånvaro har jag nu hittat. Runt ett kilo av dem satt intrasslade i min kroppsbehåring när jag kom hem från cykelturen i söndags. Möjligen, möjligen en orsak att raka benen som cyklist.

Den träningen blev Vasaloppsträning nummer två. Banvall. Fuktig banvall, rak banvall...lång banvall. Grus, först slätt sen knöligt. Nämnde jag fukt? Distans strax under sju mil och fart runt 25,5 km/h i snitt.

Raksträcka i evighet. Amen

Efter Rottne blir det buckligare underlag. Gamla stationer som Brittatorp, Eke och Sevedstorp. Stannade som hastigast för att inmundiga banan. Tog ett kort på färg, repade lite av färgen och åt upp den. I bakgruden hördes ett dovt mullrande som ibland knakade lite och som jag först inte kunde placera. Inte ens en sur råbock kan låta så. Ljudet ackompanjerades av ett "svisch...svisch...svisch" och inte förrän jag höjde blicken ovanför grantopparna såg jag vindsnurran som bjöd på en förklaring. Upp på cykeln igen. Nu blött gräs, en bit makadam, vit lera. Mer fukt.

Lingonrött, ätbar färg

Skrattade till när jag såg en skylt som kändes aningen malplacerad.

Annan fara...

Spanade efter långhalsade fåglar en stund. Såg bara en dumpertestbana. 

Kom plötsligt in på Benders takpanneförvaring. Tegel överallt. Försökte komma vidare men var faktiskt inlåst. Hittade till slut ut.

Såg sensommarfärg. Saknade bara kantarellgult.

Orgie i blåklockor. Att titta på vid
grustempokörning

Passerade strandpromenaden i Braås, körde förbi krutfabriken och sneglade på klockan. Dags att vända. Hade värmt upp med lite svängar i Fylleryd i sävlig fart tidigare men tänkte nu köra raka vägen tillbaks. Gjorde så. De sista milen klarades av med 27 i snitt.


/ J - i naturens humidor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar