onsdag 17 juli 2013

Tempocup på gång igen

- Samt måndagstur, däcksval och mekfunderingar



Nu på morgonkvisten mötte jag en gammal vän i sommarhatt på väg till jobbet. Det och en blå himmel kan få de flesta på bra sommarhumör. Det blev jag och det kan behövas idag då jag ska ge mig i kast med ett cykelställ i byggsatsform. Vanligtvis är det tämligen simpla och rättframma konstruktioner. Thules variant för bakluckor är något mer komplicerade för att passa olika typer av bilar och lutningar på luckor och rutor och det återstår att se hur bra instruktionerna är. Det kan bli...ska vi kalla det "spännande". 

Planen var annars att göra det igår men monterande av dansk hylla och en toalettsits kom i vägen. Ett tips från mig till er, köp aldrig billiga sitsar som sägs "passa till de flesta toaletter", det gör de inte! Svordomarna sparade jag till efter de första motgångarna men de undslapp mig när jag för tredje gången tappade en plastmojäng med dålig passform i toalettstolen. Tur att jag rengjorde den innan. Till slut gick kom den på plats men bra vete tusan om det blev. 

Jag hann även Cykelvasaförbereda mountainbiken något genom att sänka styret. Har inte provcyklat än men den lägre fronten borde rimligtvis ge lite bättre aerodynamik på snabba grusvägar. Återstår att se om det är på bekostnad av stabilitet utför på knöliga stigar. Kapar därför inget styrrör än utan låter distanserna sitta så där fult ovanpå styrstammen. Det kan påpekas att även innan "operationen" hade jag drop mellan sadel och styre. Ingen komfortställning här inte, fort skall det gå! 

Mer monterande under dagen blir det också i form av ett par tempopinnar på racern inför stundande begivenhet då det ikväll är dags för den fjärde deltävlingen i den lokala tempocupen. Den går av stapeln i Åryd med start klockan 19.00 och samling en timme tidigare. Alla är förresten välkomna så de som inte är handikappade av geografi eller i avsaknad av tvåhjuling anmodas att dyka upp. 

Egentligen hade jag inte tänkt vila igår utan endera springa en runda eller trampa ett varv på någon slinga. Men så blev det inte och ärligt talat känns det för stunden rätt bra. Ovanligt pigga ben så kan nu den sabla nacken sluta att ge mig suddigt seende emellanåt och axeln sluta molvärka så blir allt bra. 

Innan gårdagens orgie i ickecykling så klarades en måndagstur av. Körde i frifartsgruppen som inte gasade fullt lika hårt som vanligt. Har nog delvis med sammansättningen av folk att göra men även med det faktum att vinden ville vara med och leka - det blåste tämligen friskt. Det gjorde att det på vägen hem från Väghult gick mellan fyrtio och femtio för det mesta. Kul att köra så fort utan att dö. Medvind kan vara roligt. Idén för mig var att få lite indirekt träning inför cykelvasan genom att hålla ett konstant tryck på låren, få lite fart i kroppen och sen är det en lagom distans med de runt sju mil det blir med "T o R-torgetsträckningen". 

Måndagens mtb-tur som blev en mekartur var egentligen tänkt att bli en mer gedigen "testanyadäcktur". Nya sulan bak är ett Maxxis CrossMark på rekommendation av Marcus E. Måste säga att de initiala intrycken är riktigt positiva. Bra grepp och rull samt stötupptagning och inte alltför tungt även om det inte är någon lättviktare. Bredden jag kör med är 2,1" och däckstryck runt 2,8 bar. Fram sitter mitt vanliga Racing Ralph 2.25 med 2 bars tryck. När det är stenstök sänker jag trycket lite men tänkte mig en annan konfiguration på CV. Då åker ett smalt, 1,9" tums Twister Supersonic på bak och i det vräker jag i runt 3 kilo tror jag. Sen skiftar jag Maxxisdäcket till fronten och lägger trycket där på runt 2,8 kilo. Sen är det bara att ösa på. Funderar även lite på dämpartrycket bak men har nog bestämt att det är bra som det är. Tämligen hårt med runt 135 psi. Dämparen går att låsa och blir då i praktiken helt stel så det kommer att fungera hoppas jag. 

Första intryck av Maxxis CrossMark - 
suveränt som bakdäck, åtminstone när det är torrt!

Apropå tempocupen och måndagsturen så fick jag även ta del i en för mig underhållande liten anekdot. Dr Englund, som jag bestämt tror är namnet han är känd under på HappyMtb, berättade att han hade en vän som körde den andra tempocupen i Skatelöv. Den Planet X-beväpnade kompisen fick vid start syn på min uppenbarelse med hästsvans och viss rondör och tänkte genast att han skulle satsa på att köra ikapp mig under loppet. En bra plan med bara ett litet aber. Jag vet att jag inte ser mycket ut för cykelvärlden. Tempomagen och totalvikten på ekipaget inger väl inte direkt respekt vid första anblick. Men jag är lite lömsk och är något snabbare och segare än jag ser ut tack och lov. Så visst kan man köra ikapp och förbi mig men det kan kosta på om man är vanlig motionär. 

Men det roliga i kråksången var att han sen fick syn på min tatuering och tänkte något i stil med "aj fan, det här blir inte så lätt". Tur han tänkte om för ikapp kom han aldrig!

Avskräckande? Suddig reprisbild, får ta en ny

Idag hinner jag knappt se på TdF. Får väl ha Vacchis stämma i bakgrunden när jag skruvar och muttrar. Dagens etapp bjuder på individuellt tempo även där. Andra farter än i Småland och elakt nog har de stoppat in två andrakategoristigningar mitt i den 32 kilometer långa banan mellan Embrun och Chorges. De lär bli utslagsgivande. Kuriosa är att även kvällens tempobana i Åryd bjuder på två stigningar, i miniatyr. Märkligt nog lär man bli trött ändå. 

/ J - ska försöka hålla ett sjujäkla tempo 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar