tisdag 23 juli 2013

Måndagstur med mekaniskt mankemang

Idag ritade skuggorna abstrakta konstverk på vägen mellan husen alltmedan morgonsolen värmde världen konstaterade jag under färden till "Hadar". Det blir en het dag tror jag.

Växjövärme igår

Igår måndagstur som vanligt. Stressad start blev det. I följetongen "cyklar som går sönder i parti och minut" har vi nu kommit till avsnitt 34567 eller något. Medan jag varit i Skåneland igen så hade min nya hjälm jämte ett par framklingor från BBB hunnit anlända Växjö stad. I ett anfall av optimism gav jag mig på att montera dem igår eftermiddag. Det gick väl nästan bra. Först var det inte helt enkelt att demontera dem då originalmittklingan på det XT-vevparti jag har är så tjock att lillklingan måste tas av för att den operationen skall lyckas. Vanligtvis ingen större utmaning förutom att de sitter rejält fastsatta med loc-tite från början och att Shimano av någon outgrundlig anledning fått för sig att just de skruvarna av alla på hela cykeln skall vara med torxhuvuden. Men problemen började inte förrän jag skulle ha dit den igen. Tre av fyra skruvar gick mycket lätt att sätta i men inte den fjärde. Jag krånglande rejält med den, svårt att göra fel eller byta taktik när det inte är mycket fel  som kan göras när en skruv ska in i därför avsett hål. Det som ställer till det är arbetsvinkeln om inte hela vevpartiet tas av. 

Någonstans där kom frågan "du glömmer väl inte bort tiden?" Jo, det hade jag gjort. En snabb titt på klockan och jag insåg att det var dags att bege sig. Tjugofem minuter till start från stortorget. Men eftersom mina cykelkläder och övrig utrustning den här gången var upphängda med militär kadaverdisciplin och allt var i ordning så gick det fort att klä sig och få med sig nödvändiga attiraljer. Skulle bara torka av och olja kedjan för att sedan bege mig. Då upptäckte jag att hela vänster hand var dränkt med skitigt fett. 

Undrade förvirrat en tag varifrån det kom. Tittade omväxlande på handen och omgivningen som om det skulle ge svar. Klingbultar brukar jag fetta in men så långt hade jag inte kommit i mekandet än. Tittade mig omkring men såg ingen hink med smörjfett jag av misstag råkat sätta handen i men nej, inte det heller. 

Tittade då ned och såg att hela vänster vev på racern var smetigt svart. Påbörjade då en desperat jakt på avfettning då både händer och cykel var skitiga. Den jag hade haft tillgänglig var slut och reserven befann sig en bit bort. Tvål funkar inget bra, inte heller Ajax märkte jag. Hade inte tid med gamla knep som matolja. Blev att gnugga frenetiskt med allt som fanns i trasväg. 

Alltmedan klockan tickade försökte jag rengöra cykeln bara för att upptäcka att hela vevlagret satt löst! Det var orsaken till det hala skitiga orgien över veven. 

Tur att Växjö Cykelservice ligger på vägen ned till Måndagstursstarten. Men mindre än tio minuter ramlar jag in där och bad Thomas om hjälp. Han lyckas fixa det under tidspress men jag får leta upp nya bultar till vevarmen idag då skallarna är nästan runda. Hoppas det inte är för krångligt men det är lite av standardskruvar så det ska nog gå. Får börja med ett besök hos KlåparClasse.

Turen då? Jo, den blev bra. Strålande väder och relativt många till start trots att det är mitt i semestertider. Ett par grupper fick vi ihop. Jag började några hundra meter med frifartsgruppen som bara var fyra till antalet inklusive undertecknad. Marcus hann ikapp oss i början av Högstorpsbacken då de andra fastnade vid det enda trafikljuset och så var vi fem. Vi två beslöt oss dock för att droppa ned till nästkommande grupp tämligen omgående. Mina ben var sega efter helgen och jag hade inte klarat närmare 40 i snitt. De lite drygt 35 vi skrapade ihop fick räcka. 

Om helgen tänkte jag också rapportera. Blir en backig historia. 

Senare idag tänker jag fortsätta skruva mountainbike för att sedan prova resultatet av mina vedermödor. 

/ J - "jag ska bara" Wikström

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar