måndag 23 mars 2015

Träningsupplägg v13


Inte så lite inspirerad av ett träningsupplägg jag läste på Cykelkattens eminenta blogg så klurade jag på mitt eget träningsupplägg inför veckan som just börjat. Detta eftersom jag är inne i någon form av uppbyggnadsfas för tillfället. 

För ovanlighetens skull började den med en vilodag. En inte helt planerad sådan men den blev en följd av komplett usel nattsömn som omöjliggjorde träning helt enkelt. Annars var det tänkt att veckan skulle inledas med lugnare cykling. Det kanske var lika bra med en slappdag i och för sig eftersom förra veckan bjöd på 15 timmars träning. Jag trappar upp så smått. Nu tänkte jag mig planeringen ungefär så här istället:


Sammanfattningsvis



måndag: vilodag

tisdag: lugn cykling, semidistans 2-3 timmar

onsdag: cykling långintervall följt av gympass "medium"

torsdag: gympass "tungt"

fredag: cykling "återhämtning", lätta växlar

lördag: cykling distans

söndag: gympass "kondition" + "medium"


Sen skall det väl klämmas in någon timmes stretch också för min onda ryggs skull. Inte så avancerat som mina yogapass med huvudstående som jag ägnade mig åt på kampsportstiden, men ändå.  

Jag kör mina pass på gymmet i ett par varianter där något är "tungt" som i högre belastning och färre repetitioner och "medium" som mer fokuserar på lättare vikter och längre set. Det kombineras alltid med någon form av uppvärmning som inkluderar konditionsträning. Jag har ju några kilon att tappa också så minst en halvtimme på löpbandet blir det innan. Oftast intervaller i någon form mellan fyrtiofem minuter och som längst en och en halv timme. Totalt brukar sejourerna på Idrottskliniken ligga på mellan en och en och en halv timme upp till tre timmar ibland. 

Sen återstår att se om upplägget går att följa. Det beror lite på väder och vind också. Jävlas det riktigt mycket kryper jag inomhus något av cykelpassen. Sen vet jag inte om lördagens pass blir på hybrid, landsväg eller mountainbike än. Jag är bra sugen på en skogsrunda måste medges.  

Hur lägger ni upp er träning/motion?


/ J - bygger upp det som förfallit

2 kommentarer:

  1. 15 timmar, inte illa pinkat, typ 2 timmar/dag + lite till :D Intressant att du kör dina tunga gympass på torsdagar, fixar du återhämta benen till helgen? Alltså jag vet inte vad som är rätt, ba nyfiken :)

    SvaraRadera
  2. Jo volymen pekar stadigt uppåt som sagt! :-). Sen kan påpekas att jag inte alls kör enligt något fast schema. Det där flyter från vecka till vecka. Plockar godbitar ur repertoaren för att få variation, som en påse gott å blandat eller kanske snarare en god hälsosam sallad i det här fallet. Det råkade mest bli en torsdag. Mer ordning på torpet blir det om någon månad då "Måndagsturerna" drar igång här i Växjö. Då blir det snabbdistans på måndagar och sen distansträning med klubben på "Lördagsturerna" så småningom.

    SvaraRadera