onsdag 11 mars 2015

Grundträning

- Kära träningsdagbok...


Idag var en ytterst bra träningsdag!

När man försöker komma igång med cykel igen är det ett visst antal turer och en hög med kilometer som måste avverkas på ett eller annat sätt. Jag är nu inne i en sådan fas. Styrketräningen går bra, löpbandet likaså men det bättrar inte på timmarna i sadeln. Det tänkte jag råda bot på nu. Därför blev det både ett pass på cykeln, ett på löpbandet och ett i gymmet idag. Summering: tre timmar och fyrtiofem minuter träning. Bitvis mycket hård.

Under dagens cykeltur kom jag osökt att tänka på en strof ur Ted Ströms Vintersaga "/../ och från havet blåser en isande, gråkall vind" som jag sen inte kunde få ur huvudet. 

Årets första kylslagna bild av Kronoberg

Nu cyklade jag förvisso inte i närheten av havet dessvärre. Skall man nu frysa som en hund så kan man ju åtminstone få lite utsikt. Det jag kunde avnjuta i den vägen var väl "Helgahavet". Men därifrån blåsten en bitande nordan och det var bara någon enstaka plusgrad i luften. Råkallt med andra ord och det kändes. Jag är notoriskt dålig på att cykla i kyla även med hyfsade kläder. Man kan tycka att jag med min stoppning borde vara väl lämpad för kallt klimat men så är inte fallet. Jag har inget emot att det drar upp emot trettio plus istället. 

Som tur var skulle det ändå inte hållas någon fart idag var det tänkt utan mer åt förbränningshållet. Det var bra för någon puls gick inte att få upp. De kalla musklerna gav upp långt innan systemet ville gå igång. Kylan åt upp farten!

Världen tedde sig något soligare i förrgår. Trummen i vårsol

Jag kör efter pulsklocka så här i början. Det mest deprimerande är väl att den hela tiden säger åt mig att ta det lugnare. Så det gjorde jag, så till den milda grad att jag höll på att bli omcyklad av två tonårstjejer som skjutsade varandra på en damcykel pratandes i mobil. Eller jag kanske överdriver något men inte mycket. Men cyklat blev det och ytterligare två timmar velocipedrytteri kan noteras i min träningsdagbok. 

Där kan också plitas in 45 min intervallträning på löpband samt en timma "Starke Adolf"-pass vilket innebär tunga vikter med få repetitioner idag. Höjde vikterna rejält på ett par övningar samt maxade ut viktmagasinen på benpressmaskinerna. Börjar bli starkare uppenbarligen.  

Imorgon påtvingad vila. Återkommer om det. Synes!


/ J - tillbaks i sadeln

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar