måndag 9 mars 2015

Kalorijakten

- En informell träningstävling mot mig själv 


Jag är väl medveten om att kalorimätare på löpband knappast är exakta i någon mening eller är en etablerad vetenskaplig metod att mäta träningsresultat med. Trots det visar det sig att man kan ha kul med dem. Jag kör ofta på samma band på gymmet om det är ledigt och tanken är mest att få en ungefärlig uppfattning hur mycket möda jag lägger ned på min uppvärmningstimma.

Själva idén föddes när jag häromdagen stod där på den imaginära vägen i full gång med min vanliga uppvärmning. Den inleds alltid med en rask promenad som sedan övergår i "uppförsbacke" följt av jogging på några kilometer. Efter det brukar jag köra intervaller där jag varvar kortare löpsträckor på 500 meter med promenad i brant uppförsbacke samma sträcka. Allt för att få igång lite förbränning inför styrketräningspassen som sen avhandlas i högt tempo med kort vila mellan seten. 

Bäst jag stod där kom jag på att det går att knappa in vikt och ålder i maskinen, något jag inte gjort förut. Resultatet var häpnadsväckande. Eftersom jag trots allt fyllt gubbe och väger mina ansenliga kilon löpte kalorimätaren amok för en stund. Det var mycket trösterikt att se. De är inte förinställda för min kroppsbyggnad går att notera. 

Det här kom jag dock inte på förrän efter lite mer än halva tiden men resten av sejouren ägnades åt kalorijakt. Mot slutet blev målet att komma över 1000 kalorier eftersom det målet låg inom räckhåll. Det blev ettusentvå för att vara exakt. 

Andra konditionspasset på löpbandet kördes igår och då slog jag personligt rekord med 
1058 kalorier på en timma. Jakten är igång och det skall bli intressant att se vad jag kan komma upp i. 

Det kan till och med bli en utmaning. Både för mig själv och andra. Vad kan ni komma upp till på ett löpband under en timmas aktivitet?


/ J - springer stillastående i cirklar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar