torsdag 14 mars 2013

Djävulens brödraskap

- Vad ni än gör, kontakta inte CSN!


Kan bara konstatera att Centrala studiestödsnämnden är en myndighet som inte är kloka någonstans. Vet i fan hur de räknar. Då jag har fått påtagligt minskad inkomst på senare tid ansöktes om nedsättning av studielånsdelen av det jag är återbetalningsskyldig. Den delen som är annuitetslån är så fiffigt konstruerad att den får man betala på oavsett storlek på inkomst eller om densamma saknas helt. Och jo, ja nedsättning beviljades då även CSN konstaterade att min inkomst minskat med 15% eller mer vilket är den aktuella procentsatsen som gäller. I sin stora nåd nedsattes då summan med cirka 60 kr per månad! Det räcker ju nästan till en måltid på McDonalds. Hurra!

Men blev det då en nedsättning? Nejdå, det bidde en realhöjning av återbetalningen istället. Någonstans ur gömmorna lyckades de plocka fram en summa de kallar "rest" från 2011 på lite drygt en hundralapp. Et Voila, jag får betala lite mer per månad trots min kraftigt minskade inkomst. 

Räkneakrobatiken tar dock inte slut där. Då FK strulade något förra månaden så dröjde utbetalningen av mina pengar några dagar varpå jag var tvungen att kontakta såväl hyresvärd som andra fordringsägare och be om uppskov en vecka. Så skedde även med CSN. En trevlig dam upplyste telefonledes om att skjuta på betalningar, det går inte i deras system. Nej det förstås, varför skulle man kunna det? Men däremot kunde hon flytta fram förfallodatum. Det lät bra varpå vi beslutade att göra så. Trodde jag...

Idag damp det så ner en påminnelse med tillhörande avgift om 200 riksdaler för försenad betalning samt ett krav på två inbetalningar omgående. Hurra igen!

Så vad ni än gör kontakta inte de jävlarna på CSN. Varje gång de beviljar en nedsättning blir det dyrare!

Ironiskt nog säger de på sin hemsida: "Våra undersökningar visar att studerande och återbetalare är nöjda med vår service"

Well, jag är då inte en av dem. Tvärtom, fanns det någon att bombhota skulle jag göra det. 

/ J - svavelosande arg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar