lördag 9 mars 2013

En dag i cyklingens tecken

- Kick Off 2013 med Lammhultcyklisterna


Lördagen skulle bli en dag med cykel i fokus. Dags för lite umgänge med Sveriges gladaste cykelklubb

Schemat inkluderade cykling mellan 10-12 följt av upptinande bastu och lunch och sen lite träningsrelaterad föreläsning av vår nye och ärade ordförande Andreas som varit på utbildning.




På morgonen klädde jag om hemma och packade väska med ombyteskläder inför dagens begivenheter. Sen valet - racer eller hybrid? Tänkte racer då vägarna förvisso är mycket grusiga men torra. Gick ut en runda för att känna på vädret - det var svinkallt. Tittade ned på avsaknaden av vinterskor och bra skoöverdrag och tänkte att det får gå ändå. Det handlar bara om några timmar även om jag tycker om mina tår och gärna vill ha kvar dem. 

Kom iväg till slut och faktiskt nästan i tid, fem i tio. Utan att gå in på detaljer kan jag säga att det i sedvanlig ordning inkluderade mer än ett besök i källaren och jag fick vända efter några hundra meter då jag glömt ta på mig vindvästen först.

Väl på plats vid Norrastugan mötte jag upp med resten av deltagarna. Vi var väl inte någon mangrann skara utan snarare något drygt tiotal, jag räknade inte så noga. Men vi var desto mer entusiastiska. Dock kan man undra var resten av klubben höll hus. Några vet jag var de var och andra blev säkert skrämda av det något mindre lockande vädret. Någon eller några minusgrader, tämligen frisk vind och lite lätt snö som yrde i luften vid något tillfälle. 

Några småfrusna deltagare innan start

Ordförande Andreas presenterar dagens upplägg

Vi gav oss iväg i snålblåsten på en tur som blev runt 52km på cirka 1.50. En bra trevlig prattur med snittpuls 133. Jag tror jag var den enda på racer. Annars några crosscyklar och någon mtb. Vi splittrades i ett par grupper i backarna upp mot Vikensved då vi körde lite olika fort. Vi blev fyra som höll ihop i blåsten. Vid Hemmesjö g:a Kyrka kunde man nästan luta sig mot vinden ett tag när den friskade i över de öppna fälten där. 

Sen bastu. Skönt att få tillbaks känseln i tårna. Jag räknade dem. Det var tio stycken. 

Därefter smörgåstårta, kaffe och inte minst dammsugare. 

Herr A höll sen ett föredrag om diverse träningsrelaterade ämnen och med fokus på olika träningsmetoder och särskilt intervaller. Nyttigt samtal sen där olika erfarenheter av diverse träningssätt luftades. Vi ventilerade också lite synpunkter på det här med hur man bäst organiserar gemensamma träningar både på måndagsturer, lördagsrundor och onsdagarnas fartträningar. 

Ett intervallpass i talarstolen

Vilket påminner mig om att jag måste skriva färdigt mitt lilla inlägg kring "Träning i relation till motion". All träning är någon form av motion men all motion behöver inte vara träning. Men kan vara det. Inte helt enkelt det där.

Funderar själv på att fokusera på något lite mer pulsbaserat då jag äger en, förvisso inte alltför avancerad*, men ändå pulsklocka. Kruxet är väl att jag måste ta reda på min maxpuls vilket jag vet gör lite ont...eller mycket ont i såväl löpning som cykel. Kanske får bli kommande veckas projekt?


/ J- igångsparkad

* En Garmin FR70M för att vara exakt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar