måndag 4 mars 2013

Svart sol

- Söndag, inte vilodag


Gårdagen - Vasalopp. Tittade på massorna som myllrade fram likt myror. Ser detta evenemang varje år, den här gången gav det inget. Skulle ätit frukost samtidigt men hade ingen aptit, lika bra det då kylskåpet gapar lika tomt som draculas grav. Rastlös, gav mig ut på promenad i världen där utanför. Sex km i rask takt blev det, svettig mot slutet, borde kanske vallat med fästvalla för underlaget i skogen. Femtiofem minuter senare var jag tillbaks. När jag ändå var varm och igång bytte jag kläder för ett cykelpass.

Det närmsta jag kommer skidåking
att gå bredvid ett spår

Under turen gick solen för att möta skymningen och sänkte sig allt lägre. Skuggorna från trädstammarna tecknade streckkoder över vägen jag färdades på. Försökte hitta rätt kadens för att läsa dem men lyckades aldrig, innebörden förblev ett mysterium.

They say time will kill the pain
I say pain is gonna kill my time

Avskyr solen idag eftersom den hånar mig. Påminner mig om att jag brukade vara glad och lycklig dagar som den här med tid, cykel och sol. Vi stirrar på varandra till jag får vika undan med blicken, fäster den på framdäcket istället och noterar i förbigående att det börjar bli slitet.   

Cyklar knyckigt och mekaniskt. Jag är ett rostigt urverk och hackar fram tiden. Vinden är lika kylig som greppet kring hjärtat. Stannar i Hult och får hallucinationer - världen rör sig bakåt, från mig istället för mot. Effekten håller i sig till Ör och gör det svårcyklat för ett tag. Mobilis in mobili.

Bjuden på middag hos goda vänner. Andrum. Återhämtning. Samtal. Mänsklig för en stund. Sen tillbaks till tomheten som aldrig lämnar mig ifred.

Byter om igen, måste göra något. Springer åt alla håll, spretar, men  viktlös i takt med musiken. Löper långsamt, tänker teknik men blir panik. Andningen är lätt och benen förvånansvärt pigga. Men efter en stund får jag känning i vänster knä. Vågar inte fortsätta, kan inte bli skadad nu, viker av hemåt i mörkret. Möter få, någon hund som rastar sin husse och en tom buss.

En tanke slår mig - man skall följa sitt hjärta sägs det. Men om det gått sönder, vad gör man då?


/ J - bakåtcyklaren

(Cykel: Helgasjön runt via Gårdsby, Rottne, Åby, Ör, Härlöv, Bergsnäs, Mörners väg. Sträcka: 60km. Tid: 2.05
Löpning: Norr/Hov, 6,5km)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar