tisdag 12 mars 2013

Varför är det så ont om Q(ube)?

- Snart alla hästar hos veterinären


Ännu en Cube på service. Besynnerligt vad livet kan bli komplicerat när man inte längre minns något. Det gäller såväl livet som träningslivet. Men det ger mer spänning åt tillvaron. Hade racern inlämnat förra hösten för koll av mitt vevparti som börjat skorra sådär som de gör när det är lite glapp på grund av slitage. Har för all del aldrig bytt och förra året blev det rätt många mil. Salt, svett och grusigt vatten har nog bidragit det med. Det märkliga i historien är att när jag tittade in på Växjö cykelservice igår så var Marcus helt säker på att jag bytte vevlager sist cykeln var på service. Och jag är rätt säker, men dock inte helt, på att det inte gick då det satt för hårt och att det behövdes muskler från två mekaniker för att lösa det hela men att en var på semester. 

Växjö Cykelservice - så bra att flera andra handlare
hänvisar till dem när problem uppstår

Jag bad dem i vilket fall kolla om hur det förhåller sig. Kan för mitt liv inte minnas. Man borde åtminstone komma ihåg om man betalt för det hela kan man tycka. Som sagt det förenklar inte livet att vara förvirrad. 

Streamern på väg in på översyn, trots allt 

Nu kan det konstateras att hästkrafterna börjar tryta. Snart inga ystra fålar alls i stallet utan det gapar tomt. Man saknar visst kreaturen innan båset är tomt. Så det så. 

Det var väl inte riktigt rätt tillfälle på året att komma på att jag glömt serva eländet. Det visade sig att fler har samma idé, något med våren. Trots att temperaturen behagar vara sådär 25 grader mindre än vid samma tid förra året. Årets säsong börjar bistert. En munter skylt på dörren upplyser om att kötiden för service är ca en och en halv vecka. 

Överfullt väntrum, fler har samma idé som jag

Senaste rapporten i den nu tämligen långa följetongen om "Cuben som ville bli cykel" är en mailkonversation som går ut på att den saknade bulten från "Biketoyz" har anlänt till Myresjö men att det tyvärr inte hjälper så mycket när Manitou inte behagat få iväg de bussningar i rätt dimension som saknas för att kunna hamra ihop en hel cykel. Så i det fallet kan våren gärna få dröja lite. Det kanske går att få ihop det bakre dämparlänkaget med eltejp?

Stiliserad bild av donatorn

Så nu saknas både Mtb och racer. Återstår trotjänaren Crescent Ehwaz som för övrigt närmar sig 19000km på mätaren vilket får anses mycket då hon inte används för t ex distansträning utan bara transport och lite vinterträning. 

Epilog: Nyckeldramat har fått sin upplösning. Igår väntade en fin liten räkning på mig när jag kom. Den låg där på hallmattan innanför dörren och såg gulligt charmig ut. 688 riksdaler slutade kalaset på, lika välkommet som en varböld i röven på en cykelsemester. Bra timlön för de inblandade utom mig. Tror det tog ett par tre minuter för vaktmästare att säg "Hej", "Hejdå" samt sticka nyckeln i låset. För all del var han tvungen att ta sig till Norr, men så stort är inte Växjö. Dyr cykeltur som någon konstaterade på Facebook.

/ J - herde utan hjord



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar