fredag 5 april 2013

Tre små grispass

- Eller så illa var det inte, träningsrapport från gårdagen


Det blev aldrig något återhörande igår som tänkt var eftersom jag blev trött efter mitt sista och tredje pass för dagen. Planen var förvisso att ha lite av en träningsdag. Men ni vet hur det allt som oftast går med planer, i stöpet. Ibland händer det dock att planer inte bara smids utan även genomförs. Tydligen var torsdagen en sådant tillfälle. 

Dagen började med friskvårdstid där jag körde mitt numera "vanliga" styrkepass efter två kilometer uppvärmningsjogg på löpbandet. Lade på lite vikt här och var där det kändes bra. Uppe i 90kg i ländryggsövningen och 50 på magen så bålstyrkan börjar komma. 160 kg (+vad det nu blir i kroppsvikt i den maskinen) 12x3 fick det bli i benpress. Var ett ovanligt bra pass där jag kunde koncentrera mig väl och kände att det tog ordentligt. Trött i framför allt benen efteråt. Armarna är lika förtvivlat klena som alltid men jag kämpar på även där. 

Tog pass nummer två på löpbandet nästan direkt efteråt. Gick raskt i tio minuter först för att bli av med lite stelhet i benen. Idén var att köra något kortare än en mil idag och något mer explosivt i alla fall. Det här dieselloket behöver byta glödstift. Började med uppvärmning där jag joggade runt 12,4km/h första kilometern för att sen öka till 13,5km/h andra. Just de hastigheterna blev lite slumpartat efter vad som kändes bra för dagen. Bra joggingtempo och jag körde med ett par "snäpp" motlut på bandet för att det skulle bli något mer likt riktig löpning. Medan jag lufsade på där och tänkte på inget särskilt så kom jag på att intervaller är nyttigt. Så det fick bli några dylika. Sprang därför 4x500m med 500 meter vila emellan. Farten ökade jag progressivt. 18,2km/h (3,18 min/km tempo) första 500 hundringen. Sen: 18,8 km/h (3,11min/km),  19,2km/h (3,08min/km) och slutligen 19,5 km/h (3,05min/km). Därefter någon kilometer nedjogg. Totalt blev det 7 km på 30 minuter. Snittpuls på 147 och toppade på 187 sista intervallen (de andra på 173,169, 178)

Var trots allt aningen löparinspirerad efter att ha deltagit i tisdagens träning inför Göteborgsvarvet med Växjö Löparklubb. Löparkvällar anordnas på flera orter inför världens största halvmara och händelsen samlade runt 100 personer denna soliga men kalla vårkväll vid Växjösjöns södra spets. Jag är ingen löpare jag men indelningen i fartgrupper gjorde att jag trots det kunde vara med och få ut något av träningen. Var riktigt roligt måste jag erkänna. Vet inte om det kommer att bli någon vana men jag kör nog på tisdag igen vad det verkar. Då är temat "backe", det lär bli jobbigt hur som haver. Är bara rädd att mina knän ska ryka all världens väg. 

Förmiddagens dubbelpass var huvudfokus i träningsväg idag så eftermiddagens cykeltur var mest för att solen råkade skina, benen behövde återhämta sig och landsvägscykeln rastas. Körde lite halvt planlöst i någon form av cirkel runt stan. Blåste en del och benen var väl inte på topp. Försökte därför inte pressa på utan lät mest benen gå. 42 kilometer stannade datorn på och det hela tog 1.22 vilket ger ett snitt lite över trettio. Det fick räcka idag.

Nu...måste jag iväg. Det ska tydligen bjudas på kaffe. Och sådant är svårt att motstå. Måste bara hänga lite eländes tvätt först. Efter det får det nog trampas några småmil. Helt stilla kan jag nog inte vara.

/ J - i bykartagen

2 kommentarer:

  1. Läser och försöker räkna ihop totalt antal pass per detta inlägg ;) Kör hårt gör du iaf! Grymt, ha en fin fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) jo, det blir några. Försöker komma i form. I en form som inte påminner om ett päron! Första steget är väl att träna för att orka träna, lite mer. Där är jag nog nu. Hoppas din fredag och helg blev bra den också!!

      Radera