tisdag 2 april 2013

Hemfärd

- En tur i sol och all enkelhet


I söndags var det sol. Och enligt kalendern är det vår för mig även om inte vädergudarna är inne på riktigt samma linje. När det är vår börjar jag gå barfota, oavsett väderlek. Så har jag gjort sen jag var barn och så kommer jag alltid att göra. 

Mitt förhållande till Ferlin

Om påskaftonens cykling blev en smula dramatisk så var påskdagens tur från Aneboda till hemmet i Växjö desto lugnare och helt i avsaknad av blogginspirationsinslag. Det blev faktiskt den sträckning jag hade tänkt mig utan avvikningar åt något håll. Aneboda via RV30 till Bredhult och sen Åby och in i Växjö via Sandsbro och förbi Norremark till Norr. Den vägen blir det 46 km och det var väl ungefär vad jag tänkt mig även dagen innan när det inte blev så. Låg på behagliga 30 i snitt och förtog mig inte.  

Till skillnad från lördagens något spartanska uppladdning så framstod söndagens stadiga påskmiddag och efterföljande kaffe med tårta som en riktig kolhydratladdning. Batterierna laddade men inte benen. De led lite av sviterna från dagen innan. En slags lårens baksmälla.  

En bit av den här, utmärkt cykelförberedelse och 
en fantastisk god sådan!!*

Blev dock fullkomligt sjöblöt i svett. De kläder som var lite kalla i minus åtta grader var desto varmare i gårdagens plus fem, hopplöst! På vägen körde jag ikapp två glada Lammultare på väg ut från Åby på en mtb-tripp Tolgsjön runt. Det är trevligt att man numera i princip inte kan en tur i trakterna utan att stöta åtminstone några glada medcyklister. 

/ J - medlem i ickeanonyma cyklister


* och för den som önskar går det utmärkt att beställa tårtor av allehanda slag då min syster bakar mot beställning i mån av tid! Det här exemplaret hade en fyllning av dulce de leche, banan, dumlefluff och var täckt med vit chokladfrosting. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar