tisdag 7 maj 2013

3XCykel

- Inledningen på en cykelintensiv period


Rubriken kunde ha varit "Cuben som ville bli cykel, rambrott del 4 - slutkapitlet" men som ni hör är det en för lång titel om än tämligen beskrivande. 

Plötsligt i Myresjö

I torsdags var det äntligen dags att efter sju sorger och åtta bedrövelser åka och kvittera ut min nygamla mountainbike hos Häggs. Symboliskt nog var det strålande vårväder den här torsdagen den 2a maj i nådens år 2013 när kosan styrdes norrut mot Myresjö. Bil hade rekvirerats från god vän och annan vän placerats i passagerarsätet, i det här fallet någon som gjorde det lagligt för mig att köra då jag trots allt inte har körkort.

Min gamla Cube med det krångliga namnet "AMS CC XT ltd ed" hade nu blivit en "AMS 110" och stod där i butiken i gott sällskap av andra mer eller mindre avlägsna släktingar redo för nya äventyr.

Cykel i gott sällskap vid dagens andra cykelbutiksbesök

Något som slog mig var att den blev rätt snygg. Trodde tidigare att dämparen, som är en speciallackad Reba som egentligen inte fanns i den färgen det året, skulle kännas fel men vit dämpare med svart text fungerar väl tillsammans med svart ram med vit logga. Detaljerna på bakdämparen i blått och rött gick dessutom igen i små detaljer på ramen som de rödanodiserade länkageskruvarna och växelörat. Allt som allt blev slutresultatet estetiskt tilltalande. 

Sällsynt bra färgmatchning

Några saker som däremot inte bidrar till skönhetspris är ett par detaljlösningar på cykeln ifråga. En är fästet till den bakre bromsslangen som gör att den går i en ful båge från på sin färd akterut. En annan är den för XC helt överdimensionerade bakbromsskivan. Men inget av det är något som påverkar funktionen så det får helt enkelt vara. Vad jag nu har är dock en helt unik cykel vad beträffar kombination av ram och utrustning. En AMS 110 helt XT-kittad med Reba-gaffel. Det som skulle bli utbyte av enbart ram visade sig till slut även innebära nytt: styrlager, vevlager, växelöra, bromsslangar och ny skiva bak. Det har gått några år och riktigt alla delar var inte kompatibla längre.

Mindre elegant slanglösning

Efter att papper var skrivna och en kort genomgång över vad som gjorts var klar så bar det av hemåt. Nu har jag snart alla hästar på plats i stallet igen. Men å andra sidan vore det inte så dumt med lite utökning, ett föl eller två kunde vara på sin plats. En ny racer vore inte dumt, en tempohoj skulle inte göra ont, vore kul med en odämpad mtb eller kanske cross. Funderar apropå det att renovera upp min gamla mtb till någon form av kortpendelhoj kanske i singelspeedutförande. Återstår att se hur det blir med det. Under tiden får jag nöja mig med att montera nya bromsklossar på pendlaren. Noterade i förbifarten häromdagen att bromsarna slutat fungera även efter det att jag vridit på snabbspänne, smort fäste, gjort en okulär besiktning samt svurit lite. Vid närmare granskning visade det sig att jag fått tag i någon variant av V-bromskloss med kort monteringspinne vilket gör att efter lite slitage så bottnar bromsarna på så vis att själva vajerfästet och höljet möter bromsarmen och hindrar all funktion. Intressant fenomen som jag aldrig varit med om tidigare. 

Utflykten till Myresjö var den tredje cykelrelaterade händelsen denna cykelintensiva torsdag. Tidigare på eftermiddagen hade jag fått äran att göra min vän H sällskap när han hämtade sin nyinköpta pendlarhoj hos sin namne Håkan på Bike Bros. För att inte komplicera transporten ned till stan i onödan fick jag mig en provkörning på några kilometer. Tror efter det att det blir en utmärkt pendlare. Möjligen lite för upprätt sittställning för min smak men tror det passar H utmärkt. De hydrauliska skivbromsarna tar mjukt och fint och är definitivt ett plus inför kommande vinterpendling och med servicebehov i åtanke. Jämför man sen springaren med det gamla ök den ersätter så blir kontrasten slående. Don efter person!

Dagens första cykelbutiksbesök

Snart leveransklar

Dagens första cykelrelaterade händelsen var ett lunchmöte där kommande riktlinjer inför ett pressutspel i samarbete mellan kommun, polis, Länsförsäkringar, team Rynkeby och naturligtvis Lammhultcyklisterna drogs upp. Jag var där i egenskap av medlem i LCs landvägskommité motion och C som styrelseledamot. Lunchen var förutom rätt god också mycket givande. Ber att få återkomma i frågan när det finns mer att förtälja.  

/ J - nästan bara C i huvudet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar